پنج شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۲:۲۸
 |  30/ آگوست/ 2024 - 9:13
  |   نظرات: بدون نظر
بازدید

در حکایت ستاره سُهیل و بازتاب آن در شعر شعرای محلی لارستان

?️ جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳

موسی پورپلاش: طبق شنیده‌ها سُهیل که بزند در لحظه هوا خنک می‌شود. اگر آب سطل(دیلو/دولاب) در حال خالی شدن باشد و سهیل بزند در لحظه آب‌وهوا خنک می‌شود. ساربان‌ها از هرکسی زودتر به طلوع سُهیل آگاه می‌شدند. چرا که شترها فورا در لحظه طلوع این ستاره، به هر سمتی که نشسته یا ایستاده باشند فورا رو به سهیل می‌چرخند و ساربان همه را آگاه می‌کند که امروز سهیل زده است!

▪️از دهه دوم شهریورماه انتظار رؤیت سهیل آغاز می‌شود. سُهیل و بُهیل هر دو ستاره‌ای هستند در برابر هفت خواهر (بَنات‌النعش). نور سهیل را ده هزار برابر خورشید تخمین زده‌اند و گویند در جنوب ایران بیش از دیگر مناطق کشور قابل رؤیت است. همان‌جا که فایز دشتستانی می‌زیسته و به ظرافت از آن بهره جسته است:

سُهیل اندر یَمن بُلغار سوزد

دوصد عاشق ز هِجر یار سوزد

سُهیل اندر یَمن سالی به یکبار

دل فایِز دَمی صدبار سوزد

?برخی بُلغار را با کشور بُلغار اشتباه می‌گیرند. حال آن‌که بُلغار نوعی چرم بسیار مشهور و مرغوب بوده که پیش از شهریور در ارتفاعات قرار می‌دادند تا این که با طلوع سهیل به اوج کیفیت و استحکام برسد. این کار در یمن نیز بسیار مرسوم بوده. دباغی در جنوب ایران، بوشهر و لارستان بزرگ رایج بوده است. طلوع سهیل پایان گرماست و موقع برداشت پوست‌هایی که در معرض گرما بوده‌اند حتی آن‌هایی که نه در ارتفاعات که زیر خاک دفن کرده بودند.

▪️شاید فایز با این دوبیتی خاطرنشان کرده است که همان سُهیل با همان خوش خبری پایان گرما و چله برای بوشهر، سوزندگی و گرما را برای یمن در بر دارد. طبق هواشناسی نیز میانه شهریور پایان گرمای جنوب است و اوج گرمای یمن. و این‌چنین لطیف از زبان فایز بیان می‌شود شرح حال این منطقه خشک و گرم آمیخته با شوریدگی یک شاعر عاشق پیشه. البته برخی هم این دوبیتی را به محیا نسبت داده‌اند که به هیچ‌وجه صحیح نیست. البته که محیا نیز اشعاری با مضامین عاشقانه دارد آمیخته با مسائل اجتماعی و بومی منطقه. یکی از آن‌ها که دقیقا مرتبط با همین ایام است چنین است:

به تابستان بهارِ لاله آمد

به سن بیست، غمِ صدساله آمد

برای خاطرِ دیدارِ مَحیا

شِکَر بی‌کشتی از بَنگاله آمد

▪️هر شخص که بومی لار و لامرد باشد درمی یابد که این دو بیت شاهکار شاعر است در تصویرسازی. تصویری زیبا از چله تابستان که سراسر سبز و زرد و قرمز است گویی بهار لاله. مصراع اول گویای خرمای نورس است یا همان خارک‌های رنگارنگ. مصراع دوم ضمن یادآوری اندوه شاعر، یادآور گذر سریع زمان است که تا کمتر از یک ماه دیگر این رنگارنگ نورس، به خرمای پیر بدل می‌گردد. مصرع سه و چهار باز همان شیرینی رطب و خرماست بی آن‌که شکری باشد و کشتی از بنگاله آید شیرینی خرما برای شاعر فراهم است.

یا هم این بیت: تَن مَحیا چو خرمای خَنیزی

اگر کُهنه شود دوشاب دارد!

یا این بیت از شاعری ناشناس که به محیا هم نسبت داده‌اند:

نَم از دریا مثالِ پَنبه خیزَد

شُمال از دامنِ کَرمُسَته خیزد (باد شمال از کوه بُر)

غُرِشتی بر سَر مَحیا گرفته

که آب از نَرگ و خور و‌ دَرّه خیزد

▪️این‌ها و بسیاری ابیات دیگر، مضامینی هستند از بزرگان این دیار. از جمله فایز دشتستانی، محیا کالی یا عمادده‌ای، عباس انجم‌روز خوری، و صحبت بیرمی که هویت منطقه جنوب را می‌شناسانند و ما را به خودمان نزدیک‌تر می‌کنند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آخرین نظرات شما
  • اگه این ادم بخاطر این که یه زرتشتی میخواست بارگاه برای حافظ بسازه چرا خودش میگه اگر شاه هزار بار مقبره رو درست کنه من خراب میکنم شاه که دیگه زرتشتی نبوده یا والی شیراز لط...
    در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • سلام هیچ نظارتی روی گیم نت ها و کافه ها نیست فقط شعار میدهند یک کاری که باید بکنند اینه که چرا گیم نت ها زیرزمینی و یا اگر مغازه ای است شیشه هایش پوشیده است چرا شرایط سنی...
    در: گزارش مردمی از وضعیت گیم نت های خور: هیچ کس جوابگو نیست!
  • زشته! طرف میگه هرچه میکنم نمیشه باید می گفت که هرچه سعی میکنم نمیشه آهنگ هایی که اجرا کرده واقعا بی نظیره متأسفانه آن موقع کسی قدرش ندونست....
    ناصر در: دانلود تصنیف “همدم تو” با صدای مرحوم محمدرضا حقیقی لاری
  • باسلام به نظر میرسه نویسنده میخواد داستان وارونه کنه و ایشان را به شکلی نشون بده که می‌خواسته نامی از حافظ نماند انتخاب عنوان نشان میده نویسنده یک خودفروخته است...
    سید محمد فالی در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • توهین به قبر و مرده در ذات اسلام هست...
    انسان در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • نظرات جالب و گاهی خیلی سطحی در این مورد داده شده است مخصوصاً کسی که نمی‌داند آیت الله فال اسیری اولین فرد دفن شده از این خانواده در کنار آرامگاه حافظ است و پیش از آن آرام...
    حمید در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • بسم الله الرّحمَن الرَّحیم سلام. بسیار خوب سلامت وپیروز ان شاءا......
    در: گفت و گو با مسعود رحیم زاده، خطاط و گرافیست برجسته خوری: “یک بوسه مادرم مرا خطاط کرد”
  • استاد جنگوک...
    در: آهنگ زیبای “مرهم” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • درود بر شما جناب مهندس...
    𝑻𝒂𝒔𝒏𝒊𝒎_𝑮𝒉𝒂𝒏𝒂 در: گفتگو با یونس قانع مدیرعامل انجمن خیریه صابرین خور
  • درود بر شما جناب مهندس عزیز...
    𝑻𝒂𝒔𝒏𝒊𝒎_𝑮𝒉𝒏𝒆𝒉 در: گفتگو با یونس قانع مدیرعامل انجمن خیریه صابرین خور
نیازمندی ها
آمار بازدید:

بازدید امروز: 343 بازدید

بازدید دیروز: 509 بازدید

بازدید کل : 5457247 بازدید