پنج شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۲۶
 |  12/ اکتبر/ 2015 - 2:55
  |   نظرات: ۴ نظر
بازدید

صحبت لاری، رهرو حافظ شیرازی؛ بی آنکه به تقلید اُفتد!

 

 

موسی پورپلاش: تفسیر شناسی را کنار بگذاریم و بگذریم از این که حافظ و زمانه اش چه تأثیراتی بر هم گذاشته اند یا چه گذشته ای بوده که او را حافظ کرد؟ این بار ببینیم خواجه شیراز با بزرگان پس از خود چه کرد؟ و کدام خوش اقبالی کوچه هایی را که حافظ در آن سیر می کرد را جستجو نمود و جست؟ اگر از منظر سبک و سیاق و مطلع و وزن بنگریم بسیاری از بزرگان که استقبال را گزیده اند، گاه موفق شده اند و گاه نشده اند. امّا کسانی هم بوده اند که اصل راه را رفته اند و چنان با بصیرت پیش رفته اند که راهشان با حافظ یکی شده و بی آنکه تقلید پیشه کنند، از کوچه باغ آن زمان سر در آورده اند. شخصیت، روحیه، انگیزه، هدف، گلایه، شادی، رضایت و گاه انزوا همگی این ها برای کسانی که در یک راه قدم می نهند، یکی می شود، به گونه ای که زمان و مکان نیز کم تأثیر می گردد. و این هنر والای یک بزرگ مرد خواهد بود، که استادانه کلمات را در اختیار گرفته و تا حد امکان از تقلید بپرهیزد.

 

یکی از بزرگان ادب در این راه محمّد باقر صحبت لاری است. (قرن دوازده و سیزده)

شخصیت شناخته شده ای که طی ۸۹ سال زندگی حدود سی هزار بیت شعر سروده (نزدیک به ده هزار بیت در دسترس است). و اگر چه در اواخر عمر بی مهری حکام، ناتوانی و نابینایی، عرصه را بر او تنگ می کند اما هرگز از راه برنگشت. گویند در جوانی به اجتهاد رسیده، زندگی نامه اش را نوشته اند آن چه اهمّ است اشتراک نظر وی با خواجه شیراز است. همان اشتراکی که باعث تراوش کلمات مشترک می شوند، عشق به زیبایی ها، به خالق و مخلوق، امید به عفو و کرم، امید به دیدار، مروّت به مخلوق، گلایه از زمانه و حکومت و از همه مهم تر از افراط و تفریط. این ها سبب گشته کلماتی را بگزیند شبیه همان هایی که حافظ برگزیده است.

محتسب، دیر مغان، شیخ فقیه، باد صبا، می و معشوق و نیز کلماتی در تشبیه مانند خنجر مژگان و کمان ابرو و سرو روان قند لب، که گاه ظرافتهایی به آن افزوده و گاه ضعیف تر بوده. که ضعف ها نشان از قوّت بی بدیل سلطان غزل خواجه شیراز دارد.

 

 

مرحوم صحبت لاری با غزلیات، قصاید، مثنویات، رباعیات و نیز ترجیح بند و مخمّس، برای خطّه فارس و پهنه لارستان مایه مباهات بوده است.

شاعری فصیح، فهیم، بلند طبع و مستقل از زمان و زمانه، شاعری که باید بیشتر شناخت. قاآنی و صحبت و دیگر بزرگان ادب این خطّه، و به دنبال سعدی و حافظ، هویّت فرهنگی ما را ساخته اند. با چند بیت از چند غزل و رباعی جداگانه از صحبت، صحبت را به پایان می بریم. ابیاتی که حاکی ار ارتباط معنوی وی با خواجه شیراز است.

سرخ بیغاره رخ و تازه لب از باده مست             رفته از  غایت مستی گل و بادام ز دست

مترشح خَدّ و موزون قدومی  گون لب مست      جامه گلنار و کمر زرگش و ساغر در دست

طرّه اش شعبده باز و نگهش شهر آشوب          چشم بیمار و دو ابروی، دو بیمار پرست

* * *

الا یا ایها الساقی، تو دانی درد این دل ها                    که جز می نیست، درمانش. ادر کاساً و ناولها

* * *

صبا به منزل سلمی اگر روی به سلامت            ببر سلامی از این خسته خدنگ ملامت

* * *

فدای طرف کلاه تو تاجدارانند                       گدای کوچه شهر تو، شهریارانند

* * *

ادر کاساً و ناولها، الا یا ایها الساقی                  اگر نازی ندانی، یعنی احسان کن مَی باقی

* * *

ساقی سیم ساق من، می ده و تازه کن لبی       ناز کَفَت که ساز کن برگ حصول مطلبی

* * *

ای شیخ که صحبتت ملامت گون است            امروز مبین، ببین که فردا چون است

این دلق می آلود مرا حلّه کنند                      یا خرقه زرق تو، که غرق خون است؟

* * *

چون آتش سرخ، چهره افروخته ای                 تا باز چه دلسوخته راه، سوخته ای؟

* * *

نه زاهدم، نه فقیه سفیه، نه مرتاض                  شراب خواره و امیدوارم از فیّاض

 

 

 

 

 

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

4 Responses to “صحبت لاری، رهرو حافظ شیرازی؛ بی آنکه به تقلید اُفتد!”

  1. بیرم گفت:

    ملا محمد باقر بیرمی مشهور به صحبت لاری .

  2. خوری گفت:

    ممنون از آقای پورپلاش بخاطر این مطلب کوتاه و مفید.
    از آقای پورپلاش درخواست دارم که بیشتر از اطلاعات ادبی و سروده های خودش در سایت قرار دهد.

  3. شیلا گفت:

    سلام
    از همه چیز که بگذریم
    صحبت بیرمی را نمی توانیم در ابیات مان بکار نگیریم

  4. شهروند گفت:

    ملا محمد باقر صحبت بیرمی
    مهجور لار – مهجور بریزی
    و الی اخر همه چیز رو به اسم لار تموم می کنن

آخرین نظرات شما
  • اگه این ادم بخاطر این که یه زرتشتی میخواست بارگاه برای حافظ بسازه چرا خودش میگه اگر شاه هزار بار مقبره رو درست کنه من خراب میکنم شاه که دیگه زرتشتی نبوده یا والی شیراز لط...
    در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • سلام هیچ نظارتی روی گیم نت ها و کافه ها نیست فقط شعار میدهند یک کاری که باید بکنند اینه که چرا گیم نت ها زیرزمینی و یا اگر مغازه ای است شیشه هایش پوشیده است چرا شرایط سنی...
    در: گزارش مردمی از وضعیت گیم نت های خور: هیچ کس جوابگو نیست!
  • زشته! طرف میگه هرچه میکنم نمیشه باید می گفت که هرچه سعی میکنم نمیشه آهنگ هایی که اجرا کرده واقعا بی نظیره متأسفانه آن موقع کسی قدرش ندونست....
    ناصر در: دانلود تصنیف “همدم تو” با صدای مرحوم محمدرضا حقیقی لاری
  • باسلام به نظر میرسه نویسنده میخواد داستان وارونه کنه و ایشان را به شکلی نشون بده که می‌خواسته نامی از حافظ نماند انتخاب عنوان نشان میده نویسنده یک خودفروخته است...
    سید محمد فالی در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • توهین به قبر و مرده در ذات اسلام هست...
    انسان در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • نظرات جالب و گاهی خیلی سطحی در این مورد داده شده است مخصوصاً کسی که نمی‌داند آیت الله فال اسیری اولین فرد دفن شده از این خانواده در کنار آرامگاه حافظ است و پیش از آن آرام...
    حمید در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • بسم الله الرّحمَن الرَّحیم سلام. بسیار خوب سلامت وپیروز ان شاءا......
    در: گفت و گو با مسعود رحیم زاده، خطاط و گرافیست برجسته خوری: “یک بوسه مادرم مرا خطاط کرد”
  • استاد جنگوک...
    در: آهنگ زیبای “مرهم” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • درود بر شما جناب مهندس...
    𝑻𝒂𝒔𝒏𝒊𝒎_𝑮𝒉𝒂𝒏𝒂 در: گفتگو با یونس قانع مدیرعامل انجمن خیریه صابرین خور
  • درود بر شما جناب مهندس عزیز...
    𝑻𝒂𝒔𝒏𝒊𝒎_𝑮𝒉𝒏𝒆𝒉 در: گفتگو با یونس قانع مدیرعامل انجمن خیریه صابرین خور
نیازمندی ها
آمار بازدید:

بازدید امروز: 291 بازدید

بازدید دیروز: 509 بازدید

بازدید کل : 5457195 بازدید