به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، مهندس محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه وشهرسازی لارستان اقدامات حاصل از احداث ۳ تونل که به طور همزمان در حوزه ی استحفاظی این اداره کل در حال اجرا است را تشریح و گزارشی از روند پیشرفت هریک را به طور جداگانه بیان کرد:
تونل شهدای خلیج فارس (بالنگستان)
باقری فرد با بیان اینکه همواره یکی از اهداف اداره کل راه وشهرسازی لارستان حذف نقاط حادثه خیز و خطرناک در محورهای مختلف می باشد و احداث تونل شهدای خلیج فارس را یکی ازهمین اقدامات مهم در این راستا عنوان کرد. باقری فرد ادامه داد: اعتقاد داریم که دیگر مسیر گردنه ی بالنگستان در محور ارد – فداغ برای تردد ایمن مناسب نبود و به همین دلیل پس از بررسیهای کارشناسانه اولویت در توسعه ی این محور قرار گرفت و با همه ای این تفاسیر اقدامات لازم نسبت به ساخت و ایجاد تونل شهدای خلیج فارس در فضای زیر سطحی جهت تغییر مسیر ، در حال انجام است. وی افزود: با احداث این تونل به طول ۸۴۰ متر در محور ارد به فداغ ، گردنه صعب العبور بالنگستان حذف میگردد و ماحصل آن ۱۲ کیلومتر کاهش مسیر در این محور می باشد. وی با تاکید بر لزوم تسریع بخشی در تکمیل تونل شهدای خلیج فارس اظهار داشت : بحمدلله با افزایش یک شیفت کاری از سوی پیمانکار مستقر مراحل ساخت تونل شهدای خلیج فارس (بالنگستان) سرعت بیشتری به خود گرفته است و عملیات انفجار جهت پیشروی در حفاری تونل روزانه در حال انجام است و عملیات حفاری ۲۴۰ متر از این تونل تاکنون تحقق یافته است.
تونل شهید باقری لامرد (بزرگترین تونل جنوب کشور)
باقری فرد در بخش دیگری از تشریح جزئیات تونل های در حال ساخت اظهار داشت: تونل شهید باقری با طول ۲۶۵۰ متر، بزرگترین تونل جنوب کشور محسوب می شود و تاکنون اقدامات خوبی نسبت به تکمیل آن توسط پیمانکار صورت گرفته است. این تونل افزون بر حذف نقاط سخت گذر و پیچهای خطرناک کاهش قابل توجهی در زمان و مسافت را برای محور لامرد – خنج به وجود می آورد. مدیر کل راه و شهرسازی لارستان با ابراز رضایت از پیشرفت فیزیکی تونل شهید باقری تصریح کرد: عملیات ۴۵۸ متر لاینینگ اصلی (پوشش یکپارچه بتنی مسلح سقف و دیواره ها) تکمیل شده و برای ۲۲۰۰ متر دیگر تونل از لاینینگ شاتکریت الیافی استفاده خواهد شد. وی اجرای لاینینگ شاتکریت الیافی در این تونل را در کشور کم نظیر دانست و خاطرنشان کرد: سرعت بالا که روزانه می تواند ۷ متر از طول تونل را از این طریق پوشش دهد و نیز استحکام و دوام خوب از مزایای استفاده از این تکنولوژی روز است. وی در ادامه با اشاره بر تاثیرات مثبت ناشی از اجرای این پروژه عنوان داشت: این تونل تاثیرات ارزشمندی را در محور خنج به لامرد به همراه خواهد داشت و با احداث این تونل در مسیر لامرد- خنج ، طول مسیر لامرد به شیراز نیز ۴۵ کیلومتر کاهش می یابد.
تونل وحدت (بزن)
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان اظهار داشت: یکی ازگام های مهم دیگر در توسعه شریانهای ارتباطی عملیاتی شدن احداث تونل وحدت در محور لار – جهرم می باشد و پس از تونل شهید باقری لامرد، و تونل شهدای خلیج فارس شاهد روند روبه جلو در این تونل می باشیم. وی ادامه داد: بر همین اساس و به منظور کاهش و تقسیم بخشی از بار ترافیکی سنگین و اقدامات اساسی در راستای دوبانده شدن محور لار – جهرم اولویت را در بخش هایی لحاظ کرده ایم که ازنظر ماهیت فیزیکی جاده ، احداث آن ها زمان بر و هزینه آن ها بیشتر می باشد و امیدواریم پس از مرتفع شدن گلوگاه های محور لار- جهرم، دیگر بخش های باقی مانده که عملا از لحاظ جغرافیایی نیز شرایط مناسب تری را دارا هستند بتوانند تسهیل در روند دوبانده شدن و موجبات تحقق پیشرفت راه های مواصلاتی منطقه را فراهم نمایند. باقری فرد خاطر نشان کرد: طول این تونل ۷۳۰ متر است که البته می بایست یک کیلومتر و ۳۰۰ متر راهسازی نیز در این پروژه انجام شود که دسترسی به ورودی و خروجی تونل را در برگیرد. هم اکنون بیش از ۸۵ متر حفاری از سمت ورودی و خروجی تونل انجام شده و امیدواریم با آغاز عملیات انفجار در این تونل معادلات عددی پیشروی آن سرعت بیشتری به خود بگیرد. مدیرکل راه وشهرسازی لارستان در پایان افزود: در لباس سربازان جبهه های سازندگی شهر و کشورمان در افق خدمت به مردم و جامعه ی نوین مهدوی از پای نمی نشینیم و با القای فضای جهادی در حوزه ی ساخت راه ان شا الله حوزه ی اداره کل راه و شهرسازی لارستان را به کارگاه سازندگی مبدل خواهیم کرد.
زنده باد جناب مدیر کل
خوب به فکر لامرد است